Kostholdshåp for barnløse

Svært mange er ufrivillige barnløse på grunn av PCOS, en tilstand med cyster i eggstokkene og hormonubalanser.

ABC-nyhetene publiserte 1. juli historien om Nova som lider av tilstanden, og jeg leser nok en gang hvor håpløst det synes å gjøre noe med denne tilstanden. Det stemmer ikke med min erfaring som ernæringsterapeut med en 20-årig travel klinikkpraksis bak meg.

Det finnes en svært overkommelig måte å øke mulighetene til å få barn selv med denne tilstanden!

Dette innlegget ble første gang publisert 4. juli 2018

Jeg har vært så heldig å få bidra til flere små mirakler i min hjemby. Å få tekstmeldinger fra nybakte foreldre på fødeavdelingen og lese deres glade ord og se bilde av det nyfødte nurket er en fantastisk opplevelse.

Flere bør få muligheten til å stifte familie på denne svært så overkommelige måten, og jeg skriver derfor igjen om dette temaet.

På bildet over ser du det lille mirakelet Aurora Linnea og mammaen hennes Julianne som var på besøk på klinikken hos meg i går. Julianne delte i januar sin historie i Dagbladet og ønsket med det å gi håp til alle de med PCOS som drømmer om å skape en familie. Innlegget finner du i sin helhet her: JulianneDagbladet.

Hva er PCOS?
PCOS er en tilstand med flere (poly) væskefylte hulrom (cyster) i eggstokkene (ovariene). Cystedannelsen forstyrrer eggstokkenes funksjon og fører derved til hormonforstyrrelser. Det klassiske symptombildet består av unormal hårvekst på kropp og ansikt, kviser, manglende eller sparsomme menstruasjoner, barnløshet og overvekt. Kilde: Norsk Helseinformatikk

Overvekten ikke årsaken
Overvektige kvinner med PCOS blir rådet til å slanke seg da overvekt settes i sammenheng med tilstanden. Fett- og kaloribegrensede dietter anbefales gjerne. De gir også resultater, og mange opplever at eggløsningen kommer i gang når vekten går ned.

Jeg mener at det ikke er selve vektreduksjonen som gir resultatene men blodsukkerreguleringen kostholdet gir. Når en vektreduksjonsdiett følges reduseres gjerne svært karbohydratrike matvarer som søt drikke, kaker, kjeks og godterier.  Min erfaring tilsier at det er reduksjonen i karbohydratmengden i kosten som hjelper, ikke selve vektreduksjonen.

Så kan man spørres seg om det er viktig om det er vektreduksjonen eller karbohydratreduksjonen som gir effekt, bare det hjelper?

Min vurdering er;
Om det er reduksjonen i karbohydratmengden og ikke selve vektreduksjonen som hjelper vil det bety all verden for svært mange.

Så, ja – det er svært viktig fordi

  • Noen kvinner med PCOS ikke er overvektige.
    Dermed er ikke vektreduksjon et aktuelt tiltak for å bedre hormonbalansen. Er kostholdsbehandling dermed utelukket for dem? Nei, absolutt ikke. I min klinikkpraksis får disse kvinnene i stedet hjelp til å følge et karbohydratredusert kosthold uten at vekten går ned.
  • Overvektige med PCO trenger ikke å følge en kalori- og fettfattig diett
    De trenger bare å redusere svært karbohydratrike matvarer en stund for å bedre hormonbalansen. De trenger hverken å spise lite eller fjerne fete matvarer fra kosten. Om vektreduksjon i tillegg er ønskelig kan man sørge for å spise fete og karbohydratrike matvarer i seperate måltider. Du kan lese mer om hvordan du gjør det i min bok Lettere, utgitt av Cappelen Damm.

Etter 3-4 måneder på et karbohydratredusert kosthold vil blodprøvene som tas hos fastlegen vise at kjønnshormonbalansen har bedret seg betydelig, deriblant ved at de mannlige kjønnshormonene (androgener) synker og det kvinnelige kjønnshormonet progesteron øker. Ultralyd av eggstokker vil samtidig vise at det er blitt færre og mindre cyster. Med det kommer som regel eggløsningen i gang og muligheten for å bli gravid øker betydelig.

Synderen i dramaet
Min vurdering er at det er det blodsukkersenkende hormonet insulin som er synderen i dette dramaet. Årsakssammenhengen er denne: Karbohydratene i maten som kommer fra sukker og stivelse ender som blodsukker i blodårene våre. Insulin er det hormonet som frakter blodsukkeret ut av blodet og inn i cellene. Det forhøyede insulinnivået påvirker kjønnshormonbalansen.

Om vi ønsker å redusere insulinet, må vi derfor nødvendigvis spise mindre karbohydratrik mat.

Å senke et forhøyet blodsukker for å bedre kjønnshormonbalansen ved PCOS er faktisk en strategi helsevesenet allerede benytter ved å gi kvinner med tilstanden det blodsukkersenkende legemiddelet Metformin. Et karbohydratredusert kosthold vil ha den samme effekten.

Ekstremisme er ikke nødvendig
Min grunnleggende filosofi som ernæringsterapeut er at det er viktig å ikke begrense kostholdet mer en absolutt nødvendig for å få den effekten som ønskes. Jeg erfarer at det ikke er nødvendig å følge et ekstremt karbohydratredusert kosthold for å bedre hormonbalansen. For de fleste er det nok å fjerne søtsaker og søt drikke og forøvrig moderere inntaket av øvrige karbohydratrike matvarer. Samtidig økes inntaket av fete- og proteinrike matvarer.

Det ER håp for kvinner med PCOS å bli friske for denne tilstanden
… med høyst overkommelige kostholdstiltak. 

Julianne, Aurora Linnea og jeg 
ønsker deg gode dager og en god helse 🙂

For Trine Dahlmo-metoden-inspirasjon, følg oss gjerne på Facebook og Instagram her

Share on facebook
Del på Facebook
Share on print
Skriv ut siden
Share on email
Send på e-post