Brødmåltider

Når du følger Trine Dahlmo-metoden kan du velge mellom mange deilige brødmåltider, både fete (fet-tallerkenen) og karbohydratrike (mager-tallerkenen). Under får du tipps til mager-tallerkenen:

Mange brødalternativer
Brød til mager-tallerkenen bakes av mel. Du kan velge alle melsorter og du kan velge både sammalt og siktet mel. Her er noen forslag

  • Brød, kjøpt eller hjemmebakt
  • Knekkebrød
  • Polarbrød
  • Rundstykker, kjøpt eller hjemmebakt
  • Potetlompe, vafler og pannekaker kan også velges

Mager-tallerkenbakst er nettopp mager, og inneholder derfor ikke/lite frø og/eller smør/olje.

I bloggens oppskriftsdel finner du mange forslag til mager-tallerken bakst, deriblant grovt speltbrød, proteinmuffins og myke havrekjeks. 

Til-mager-tallerkenen kan du nyte proteinrikt pålegg som for eksempel:

  • Alle typer magert kjøttpålegg
  • Mager smøreost
  • Gammelost 
  • Mager leverpostei
  • Cottage cheese med litt syltetøy
  • Ulike typer pålegg med tunfisk

Siden mager-tallerkenen er mager, kan mager smøreost erstatte smøret på skiven. Gode påleggsgrønnsaker kan for eksempel være tomat, agurk, paprika, reddik, spirer, rødbeter, sylteagurk eller løk. Velg gjerne en rå grønnsak eller frukt som tilbehør.

Brødmåltid til middag
Et solid brødmåltid kan være en god middag. Kanskje har du lyst på brød med pølse og ertestuing, eller fiskekarbonade med sylteagurk, eller ekstra mye av det gode pålegget foreslått over? 

Har du lyst på smør på brødskiven og fete pålegg som hvit ost og røkt laks? Da kan du lage en fet-tallerken. Inspirasjon til brødmåltider til fet-tallerken finner du her i bloggen. 

Vi ønsker deg trivelige matstunder
… og god helse!

Trine og Kjell Petter 🙂

Her kan du lese hvordan du med Trine Dahlmo-metoden kan få et friskere og lettere liv med masse deilig mat.

Mer Trine Dahlmo inspirasjon, finner du på vår Facebook og Instagram her

Share on facebook
Del på Facebook
Share on print
Skriv ut siden
Share on email
Send på e-post