Brødmåltider

Når du følger Trine Dahlmo-metoden kan du velge mellom mange deilige brødmåltider, både fete (fet-tallerken) og karbohydratrike (mager-tallerken).

Mange brødalternativer
Fet-tallerkenen er karbohydratfattig, derfor er brødet bakt med andre ingredienser enn mel.  I bloggens oppskriftsdel finner du mange forslag til fet-tallerken bakst, deriblant 3 spiseskjeer-brød, sesamboller og 2% lapper. Pannekakene og vaflene er også gode med anbefalt pålegg.

Til-fet-tallerkenen kan du nyte et variert utvalg av pålegg, for eksempel:

  • Alle typer kjøttpålegg
  • Røkt laks, makrell i tomt *, brisling og annen fisk
  • Egg
  • Alle typer hvit ost
  • Gammelost 
  • Rogn, svolværpostei
  • Leverpostei

* Velg en variant med mye fisk og mindre tomatsaus

Smør og /eller majones er også gode valg. Gode påleggsgrønnsaker kan for eksempel være tomat, agurk, paprika, reddik, spirer eller løk. Velg gjerne en rå grønnsak som tilbehør, for eksempel en gulrot eller en bit blomkål eller kålrabi. Vær måteholden med søt topping som rødbeter og sylteagurk. Disse kan du i stedet nyte til dine mager-tallerken måltider.

Brødmåltid til middag
Et solid brødmåltid kan være en god middag. Kanskje har du lyst på brød med stekt pølse, fiskekarbonade eller ekstra mye av det gode pålegget foreslått over?

Kanskje du har lyst på nybakte rundstykker, et godt gammeldags knekkebrød eller fersk brød? Da kan du velge en mager-tallerken. Inspirasjon til brødmåltider til mager-tallerken finner du her i bloggen. 

Vi ønsker deg trivelige matstunder
… og god helse!

Trine og Kjell Petter 🙂

Her kan du lese om hvordan du med Trine Dahlmo-metoden kan få et friskere og lettere liv med masse deilig mat.

Mer Trine Dahlmo inspirasjon, finner du på vår Facebook og Instagram her

Share on facebook
Del på Facebook
Share on print
Skriv ut siden
Share on email
Send på e-post